loading...

مرجع مسجد النبی کوهسنگی مشهد

بازدید : 7
پنجشنبه 14 دی 1402 زمان : 11:20

مسجد خاص ترین، خالص ترین، آرمانی ترین مسجد النبی کوهسنگی مشهد و محتوا گراترین زمینه معماری کشورهای اسلامی میباشد. اصالت دادن به قضیه ، مفاهیم و اساس های معنایی نوشته شده در بطن اصول و ایده های اسلام ضرورتی مهم میباشد. متاسفانه غفلت از این ضروریات ، امروزه در پیاده سازی مسجد به طور گرایشی مزمن در امده میباشد ، پیاده سازی مسجد امروزی در کشور‌ایران یعنی به عبارتی ” مصداق گرایی افراطی” دقت به مصداقی خاص و سرهم بندی یکسری عنصر و کالبد شناخته گردیده‌است.

معماری مسجد پیاده سازی گردیده به مدل امروزی در کشورهای مسلمان نشین و بویژه در کشور‌ایران دستخوش تحولات اکثری گردیده‌است تا جایی که مدل های معماری که برای سده های بخش اعظمی با توفیق، پاسخگوی نیازهای دولت ها قبلی بوده میباشد، در اکثر مواقع به کناری گذاشته گردیده و بجای آن آمیزه ای از مدل امروزی و مدل آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد کلاسیک نشسته میباشد.

ایده برای پیاده سازی معماری مسجد با این رویکردهای نو الگوهای قبلی را تماما در هم ریخته و میل هایی عمدتا متأثر از مدل امروزی و تا حدی کارکردگرا را پدیدار ایجاد کرد که گاه برای ظواهر سازی صرفا قالب ای از جلوه های معماری سنتی را با خویش دارااست. این رویکردهای نو ذیل تأثیر مدرسه امروزی ، تداوم معماری الگویی را به روال گذشته با سؤال های مهم مواجه تشکیل داد.

این رغبت با جنبه های چیره کارکردگرایی ، تعیین مصالح تازه ( و بلکه مختلف مانند سنگ در قبال خشت ) ، و در سود بکارگیری هیبت های جدید ، ظواهر معماری روز را تماما تغییر‌و تحول بخشید و بتدریج با رغبت هایی مانند تاسی از مدل نئوکلاسیک ، پروسه نو ای را در کشور ایران به رویکرد انداخته این فرایند.. یکی‌از تحولات عمده ، مدل پست مدرنیست به معماری پیش از اسلام در زمانه پهلوی اولیه و نیز رجعت پست مدرنیستی با رغبت بیشتر در زمانه پهلوی دوم بود.

در سالیان آغازین انقلاب اسلامی رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد روش به طرز معماری سنتی تشدید گردیده و بعد ها وسیعتری به خویش گرفت، این معماری به هیچ یک از رغبت های قبلی معماری، پایبندی در خویش حس نکرده و با عکس العمل گزینشی در تعیین هیبت ، دور و اطراف ، بنا و نظایر آن محور گذار مدل التقاطی گردیده‌است. این معماری غالبا مدل و یا این که میل بخصوصی را به یاور نداشته ، و بخش های آیتم عشق خویش را از هر کجا گرد آورده و در پوسته مسجد معاصر عرضه می نماید.

هویدا میباشد که در پیاده سازی معماری مسجد اهل ایران و فضاهای فرهنگی پایبندی بیشتری به جنبه های سمبلیک و نمادین معماری سنتی و قبل براق مسجد سازی چشم خواهد شد . به کار گیری از نقشه هشت ضلعی پایین تأثیر قبه الصخره در بیت المقدس ، استعمال بیجا از ارکان سمبلیک مانند گنبد و مناره ( عموما بصورت دوتایی )، بکارگیری کاشی کاری، گچبری و برخی مواد نو تری مانند سفال در آرایه های نمای داخلی و نمای فرنگی سازه و نیز تجدید حیث مهم در استفاده عملکردهای متفاوت و متنوع تری شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد نسبت به پیشین مسجدسازی در روزگار قبل از انقلاب و … را می اقتدار مثلا این تغییرات اسم موفقیت .

مسجد خاص ترین، خالص ترین، آرمانی ترین مسجد النبی کوهسنگی مشهد و محتوا گراترین زمینه معماری کشورهای اسلامی میباشد. اصالت دادن به قضیه ، مفاهیم و اساس های معنایی نوشته شده در بطن اصول و ایده های اسلام ضرورتی مهم میباشد. متاسفانه غفلت از این ضروریات ، امروزه در پیاده سازی مسجد به طور گرایشی مزمن در امده میباشد ، پیاده سازی مسجد امروزی در کشور‌ایران یعنی به عبارتی ” مصداق گرایی افراطی” دقت به مصداقی خاص و سرهم بندی یکسری عنصر و کالبد شناخته گردیده‌است.

معماری مسجد پیاده سازی گردیده به مدل امروزی در کشورهای مسلمان نشین و بویژه در کشور‌ایران دستخوش تحولات اکثری گردیده‌است تا جایی که مدل های معماری که برای سده های بخش اعظمی با توفیق، پاسخگوی نیازهای دولت ها قبلی بوده میباشد، در اکثر مواقع به کناری گذاشته گردیده و بجای آن آمیزه ای از مدل امروزی و مدل آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد کلاسیک نشسته میباشد.

ایده برای پیاده سازی معماری مسجد با این رویکردهای نو الگوهای قبلی را تماما در هم ریخته و میل هایی عمدتا متأثر از مدل امروزی و تا حدی کارکردگرا را پدیدار ایجاد کرد که گاه برای ظواهر سازی صرفا قالب ای از جلوه های معماری سنتی را با خویش دارااست. این رویکردهای نو ذیل تأثیر مدرسه امروزی ، تداوم معماری الگویی را به روال گذشته با سؤال های مهم مواجه تشکیل داد.

این رغبت با جنبه های چیره کارکردگرایی ، تعیین مصالح تازه ( و بلکه مختلف مانند سنگ در قبال خشت ) ، و در سود بکارگیری هیبت های جدید ، ظواهر معماری روز را تماما تغییر‌و تحول بخشید و بتدریج با رغبت هایی مانند تاسی از مدل نئوکلاسیک ، پروسه نو ای را در کشور ایران به رویکرد انداخته این فرایند.. یکی‌از تحولات عمده ، مدل پست مدرنیست به معماری پیش از اسلام در زمانه پهلوی اولیه و نیز رجعت پست مدرنیستی با رغبت بیشتر در زمانه پهلوی دوم بود.

در سالیان آغازین انقلاب اسلامی رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد روش به طرز معماری سنتی تشدید گردیده و بعد ها وسیعتری به خویش گرفت، این معماری به هیچ یک از رغبت های قبلی معماری، پایبندی در خویش حس نکرده و با عکس العمل گزینشی در تعیین هیبت ، دور و اطراف ، بنا و نظایر آن محور گذار مدل التقاطی گردیده‌است. این معماری غالبا مدل و یا این که میل بخصوصی را به یاور نداشته ، و بخش های آیتم عشق خویش را از هر کجا گرد آورده و در پوسته مسجد معاصر عرضه می نماید.

هویدا میباشد که در پیاده سازی معماری مسجد اهل ایران و فضاهای فرهنگی پایبندی بیشتری به جنبه های سمبلیک و نمادین معماری سنتی و قبل براق مسجد سازی چشم خواهد شد . به کار گیری از نقشه هشت ضلعی پایین تأثیر قبه الصخره در بیت المقدس ، استعمال بیجا از ارکان سمبلیک مانند گنبد و مناره ( عموما بصورت دوتایی )، بکارگیری کاشی کاری، گچبری و برخی مواد نو تری مانند سفال در آرایه های نمای داخلی و نمای فرنگی سازه و نیز تجدید حیث مهم در استفاده عملکردهای متفاوت و متنوع تری شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد نسبت به پیشین مسجدسازی در روزگار قبل از انقلاب و … را می اقتدار مثلا این تغییرات اسم موفقیت .

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 166
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 19
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 341
  • بازدید سال : 889
  • بازدید کلی : 1698
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه