هنر کاشی کاری معقلی را می اقتدار کامل کننده امور مسجد النبی کوهسنگی مشهد و تزییناتی دانست که در اشکال نما سازیها و پوشش های فرنگی و داخلی به شغل گرفته میگردد . از قرن چهارم و پنجم هجری برای خوشگل سازی و نما سازی ساختمانها ، از طریق تزیینات آجری به دور درج چینی بناها استعمال می گردیدهاست.
استعمال از هنر معقلی سازی که اصولا برای تزیینات نما چه در قسمتهای فرنگی و چه در بخشهای داخلی بناها به عمل می رود ، بعد از پیدایش هنرهای معرق و کاشی هفت رنگ در طی تیموریان عمومیت یافته میباشد . سابق ترین اشکال معقلی تا چندین روز قبل در بنای مسجد جامع گوهرشاد مشهد که مثلا اثرها آن عصر میباشد ، وجود داشته آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد و اخیرا نوسازی گردیدهاست
گره چینی
در بخش اعظمی از بناهای اسلامی به ویژه در مساجد یکیاز تزیینات پرکاربرد ، نقوش هندسی موسوم به گره چینی میباشد که به اشكال ستارگان و خورشید بیشتر دقت داشته و ضمن جنبه نورانیت و زیبایی آن ها از زینت ستارگان تحت عنوان یکی نماد های آشکار خدا خاطر شدهاست.
در قرآن واژه و کلمه شمس که از نشانهها آفریدگار میباشد ۳۳ توشه تکرار شدهاست . در نقش های گره چه بر کاشی کاری ، چه منبت کاری و چه مقرنس و کاربندی کلیه نقوش عاقبت به شمسه منتهی میشوند. نصیب عمده یک مسجد محراب آن میباشد و مقرنس یک تزئین پررنگ برای یک محراب میباشد که ترکیبی از کلیه زیبایی ، شکوه و سر رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد و رمز میباشد.
گچبری
گچبری در معماری مسجد اسلامی معمولا تحت عنوان یک هنر سنتی به کار گیری می گردیده است. تزیینات گچبری در معماری مسجد جامع عتیق در شیراز ، مسجد جامع نائین ، بقاع دوازده امام در یزد ، منزل سبزپوشان در نیشاپور به قرن سوم و چهارم هجری برمی خواهد شد. گچبری مسجد جامع اصفهان را می شود به تیتر یکیاز مثال های شاهکار گچبری مسجدی اسم پیروزی.
خشت
نقش خشت در معماری اهل ایران از تاثیرگذارترین و پرجلوه ترین هنرهای تزیین معماری مسجد اهل ایران بهحساب میآید. هنرمند اهل ایران از اولِ شغل و از هنگام به کارگیری خشت که جز مصالح شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد نخستین سازه به شمار می رفته، زیباترین نقش ها و طرح ها را هنگام ساخت و ساز دیوارها و پوشش گنبد ها و ساختوساز گوشوارها ، مقرنس ها و طاق نما ها اخلاق و رفتار نموده است.
و در فرآیند ان با اجرای گره چینی و خشت کاری شاهکارهای بی نظیری را به وجود آورده میباشد. از سایر تزیینات معماری اهل ایران استعمال از آجرنمای مسجد در پیاده سازی نما و به کار گیری اشکال ترکیبات این عنصر در چارچوب و پوسته یک هندسه بسیار بی آلایش البته بی نیاز است.
هنر کاشی کاری معقلی را می اقتدار کامل کننده امور مسجد النبی کوهسنگی مشهد و تزییناتی دانست که در اشکال نما سازیها و پوشش های فرنگی و داخلی به شغل گرفته میگردد . از قرن چهارم و پنجم هجری برای خوشگل سازی و نما سازی ساختمانها ، از طریق تزیینات آجری به دور درج چینی بناها استعمال می گردیدهاست.
استعمال از هنر معقلی سازی که اصولا برای تزیینات نما چه در قسمتهای فرنگی و چه در بخشهای داخلی بناها به عمل می رود ، بعد از پیدایش هنرهای معرق و کاشی هفت رنگ در طی تیموریان عمومیت یافته میباشد . سابق ترین اشکال معقلی تا چندین روز قبل در بنای مسجد جامع گوهرشاد مشهد که مثلا اثرها آن عصر میباشد ، وجود داشته آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد و اخیرا نوسازی گردیدهاست
گره چینی
در بخش اعظمی از بناهای اسلامی به ویژه در مساجد یکیاز تزیینات پرکاربرد ، نقوش هندسی موسوم به گره چینی میباشد که به اشكال ستارگان و خورشید بیشتر دقت داشته و ضمن جنبه نورانیت و زیبایی آن ها از زینت ستارگان تحت عنوان یکی نماد های آشکار خدا خاطر شدهاست.
در قرآن واژه و کلمه شمس که از نشانهها آفریدگار میباشد ۳۳ توشه تکرار شدهاست . در نقش های گره چه بر کاشی کاری ، چه منبت کاری و چه مقرنس و کاربندی کلیه نقوش عاقبت به شمسه منتهی میشوند. نصیب عمده یک مسجد محراب آن میباشد و مقرنس یک تزئین پررنگ برای یک محراب میباشد که ترکیبی از کلیه زیبایی ، شکوه و سر رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد و رمز میباشد.
گچبری
گچبری در معماری مسجد اسلامی معمولا تحت عنوان یک هنر سنتی به کار گیری می گردیده است. تزیینات گچبری در معماری مسجد جامع عتیق در شیراز ، مسجد جامع نائین ، بقاع دوازده امام در یزد ، منزل سبزپوشان در نیشاپور به قرن سوم و چهارم هجری برمی خواهد شد. گچبری مسجد جامع اصفهان را می شود به تیتر یکیاز مثال های شاهکار گچبری مسجدی اسم پیروزی.
خشت
نقش خشت در معماری اهل ایران از تاثیرگذارترین و پرجلوه ترین هنرهای تزیین معماری مسجد اهل ایران بهحساب میآید. هنرمند اهل ایران از اولِ شغل و از هنگام به کارگیری خشت که جز مصالح شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد نخستین سازه به شمار می رفته، زیباترین نقش ها و طرح ها را هنگام ساخت و ساز دیوارها و پوشش گنبد ها و ساختوساز گوشوارها ، مقرنس ها و طاق نما ها اخلاق و رفتار نموده است.
و در فرآیند ان با اجرای گره چینی و خشت کاری شاهکارهای بی نظیری را به وجود آورده میباشد. از سایر تزیینات معماری اهل ایران استعمال از آجرنمای مسجد در پیاده سازی نما و به کار گیری اشکال ترکیبات این عنصر در چارچوب و پوسته یک هندسه بسیار بی آلایش البته بی نیاز است.