مسجد تحت عنوان یک جای مقدس که به طور روزمره در آنجا به عبادت پرداخته میگردد. نمودی از فضایی مقدس و معنوی میباشد. همواره معماران در طی تاریخ از صدر اسلام تا به امروز به اشکال شیوه ها عملکرد نموده اند تا این معنا, یعنی تقدس را به طریق های متعدد به استفاده کننده خود که همانا نمازگزاران میباشند القا کنند. در اینجا برای ذکر برخی بعدها معماری که علامت دهنده بعدها مختلف معنوی و مقدس میباشند, تا آنجا که ممکن میباشد وجوه متفاوت قدسی در پیاده سازی وساخت مسجد ذکر گشته میباشد. معماران مساجد چه در پیشین وچه در طول درحال حاضر همواره کوشش داشته اند که در کنار ساختار وکالبد ظاهری مسجد بعنوان یک جای , به آن روح و تقدس بدهند. ازآنجاکه دست آن ها در ذکر معنی و مفهوم مفهومی به انگیزه محدویت های فقاهتی, بسته بوده میباشد, بدین ترتیب معماران مسلمان با تلاش و کوشش فراوان با به کار گیری از هندسه, نقوش معمولی گردیده گیاهی و نیز خوشنویسی و رنگ به شایسته ترین شکل ممکن, مفاهیم مدنظر را به کاربر منتقل نموده و در عین درحال حاضر به فضای فیزیکی هم اکنون و هوای معنوی و ملکوتی بخشیده اند. درین نوشتهی علمی کوشش گردیده تا با تحلیلی اجمالی از معماری و بابیان نمونه هایی مسجد النبی کوهسنگی مشهد از مساجد دارای اسم و رسم تحت عنوان عامل به رسیدگی و عیب گیری معماری قدسی پرداخته گردد.
غرض این نوشتهعلمی آشنایی جامعه شناسانه مسجد با توکل بر آشنایی گفتگو های مسجد در جمهوری اسلامی ایران عصر معاصر میباشد. پرسش اساسی ما این میباشد که چه طور می اقتدار مسجد را در بستر جامعه امروزی آشنایی؟ برای این مراد به امداد چک گفتوگو های مسجد, این بنیان را در بستر اجتماعی, فرهنگی و تاریخی آن قرار میدهیم. از این منظر ما دیدگاه بیرونی فقاهتی به مسجد داریم و درصدد تحقیق مسجد از منظر معارف اسلامی نیستیم. خواسته از گفتوگو های مسجد نیز مباحث, دیدگاه ها و تلقی های گوناگون از مسجد میباشد. این گفتگو ها آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد در هر زمان و موقعیت تاریخی متناسب حالت خاص هر عصر صورت گرفته اند؛ و در آرا و اثر ها دانشمندان, روحانیان, نویسندگان, رسانه های گروهی و مطبوعات منعکس شدهاست.دراین تفحص چهار گفتوگو مشمول گفتوگو سنتی, رای زنی سکولار, رای زنی ایدئولوژیک - انقلابی, و مذاکره ایدئولوژیک - انتقادی به مثابه مذاکره های برنده مسجد در جمهوری اسلامی ایران معرفی و خصوصیت های هر یک غیروابسته نظارت می گردند. بعد با تاکید و تمرکز بر گفتگو ایدئولوژیک انتقادی که مبنی بر پژوهش ها جامعه شناختی میباشد خلال ارایه مثال هایی رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد از این پژوهش ها, مسایل کنونی مساجد در جمهوری اسلامی ایران شناسایی و تحقیق گردیده اند. قسمت آخری, فصل تیم رهیافت های نحوه شناختی برای بازرسی مسجد میباشد.
طلاق معماری از عرفان محال می کند. این همبستگی در میان ادیان الهی وهنر ساکن آن کشورها به خصوص شریعت مقدس اسلام آشکارتر میباشد؛ پس می قدرت بیان کرد عرفان وابسته به ذات و ماهیت مجموع ادیان میباشد, آئین ابزاری موثرتر و سخنگوتر وشارحی بلندتر از شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد هنر بالاخص معماری معابد و مساجد برای معرفی و حضور خویش نداشته میباشد؛ همچنان که معماری نیز هیچ پشتیبان ایی خوب از آئین اسلام نیافته میباشد. آیا ممکن است با نگاهی به قبل معماری مساجد کشور ایران تجلی مفاهیم عرفانی را بر روی در ودیوار ویا نقوش و گونه های آن روءیت کرد؟ از جمله درمعماری مساجد کشور ایران چرا گنبد را به طور کروی ساخته اند؟ و چرا همه سطح ها بناها را نقش گل و بوته های انتزاعی وغیر حقیقی و واقعی پوشانده میباشد؟ دراین نوشتهی علمی همت گردیده به طرز اسنادی و مشاهده بدون واسطه مداقه هنر معنوی و تجلی عرفان در معماری مساجد کشورایران آیتم پژوهش قرارگیرد و زیبایی های فراموش گردیده, یاداوری خواهد شد ودر غایت نقش اصلی عرفان در جهت بخشیدن وهدایت هنر وهنرمندان به سوی مقصد الهی شان ذکر خواهد شد.
مسجد تحت عنوان یک جای مقدس که به طور روزمره در آنجا به عبادت پرداخته میگردد. نمودی از فضایی مقدس و معنوی میباشد. همواره معماران در طی تاریخ از صدر اسلام تا به امروز به اشکال شیوه ها عملکرد نموده اند تا این معنا, یعنی تقدس را به طریق های متعدد به استفاده کننده خود که همانا نمازگزاران میباشند القا کنند. در اینجا برای ذکر برخی بعدها معماری که علامت دهنده بعدها مختلف معنوی و مقدس میباشند, تا آنجا که ممکن میباشد وجوه متفاوت قدسی در پیاده سازی وساخت مسجد ذکر گشته میباشد. معماران مساجد چه در پیشین وچه در طول درحال حاضر همواره کوشش داشته اند که در کنار ساختار وکالبد ظاهری مسجد بعنوان یک جای , به آن روح و تقدس بدهند. ازآنجاکه دست آن ها در ذکر معنی و مفهوم مفهومی به انگیزه محدویت های فقاهتی, بسته بوده میباشد, بدین ترتیب معماران مسلمان با تلاش و کوشش فراوان با به کار گیری از هندسه, نقوش معمولی گردیده گیاهی و نیز خوشنویسی و رنگ به شایسته ترین شکل ممکن, مفاهیم مدنظر را به کاربر منتقل نموده و در عین درحال حاضر به فضای فیزیکی هم اکنون و هوای معنوی و ملکوتی بخشیده اند. درین نوشتهی علمی کوشش گردیده تا با تحلیلی اجمالی از معماری و بابیان نمونه هایی مسجد النبی کوهسنگی مشهد از مساجد دارای اسم و رسم تحت عنوان عامل به رسیدگی و عیب گیری معماری قدسی پرداخته گردد.
غرض این نوشتهعلمی آشنایی جامعه شناسانه مسجد با توکل بر آشنایی گفتگو های مسجد در جمهوری اسلامی ایران عصر معاصر میباشد. پرسش اساسی ما این میباشد که چه طور می اقتدار مسجد را در بستر جامعه امروزی آشنایی؟ برای این مراد به امداد چک گفتوگو های مسجد, این بنیان را در بستر اجتماعی, فرهنگی و تاریخی آن قرار میدهیم. از این منظر ما دیدگاه بیرونی فقاهتی به مسجد داریم و درصدد تحقیق مسجد از منظر معارف اسلامی نیستیم. خواسته از گفتوگو های مسجد نیز مباحث, دیدگاه ها و تلقی های گوناگون از مسجد میباشد. این گفتگو ها آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد در هر زمان و موقعیت تاریخی متناسب حالت خاص هر عصر صورت گرفته اند؛ و در آرا و اثر ها دانشمندان, روحانیان, نویسندگان, رسانه های گروهی و مطبوعات منعکس شدهاست.دراین تفحص چهار گفتوگو مشمول گفتوگو سنتی, رای زنی سکولار, رای زنی ایدئولوژیک - انقلابی, و مذاکره ایدئولوژیک - انتقادی به مثابه مذاکره های برنده مسجد در جمهوری اسلامی ایران معرفی و خصوصیت های هر یک غیروابسته نظارت می گردند. بعد با تاکید و تمرکز بر گفتگو ایدئولوژیک انتقادی که مبنی بر پژوهش ها جامعه شناختی میباشد خلال ارایه مثال هایی رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد از این پژوهش ها, مسایل کنونی مساجد در جمهوری اسلامی ایران شناسایی و تحقیق گردیده اند. قسمت آخری, فصل تیم رهیافت های نحوه شناختی برای بازرسی مسجد میباشد.
طلاق معماری از عرفان محال می کند. این همبستگی در میان ادیان الهی وهنر ساکن آن کشورها به خصوص شریعت مقدس اسلام آشکارتر میباشد؛ پس می قدرت بیان کرد عرفان وابسته به ذات و ماهیت مجموع ادیان میباشد, آئین ابزاری موثرتر و سخنگوتر وشارحی بلندتر از شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد هنر بالاخص معماری معابد و مساجد برای معرفی و حضور خویش نداشته میباشد؛ همچنان که معماری نیز هیچ پشتیبان ایی خوب از آئین اسلام نیافته میباشد. آیا ممکن است با نگاهی به قبل معماری مساجد کشور ایران تجلی مفاهیم عرفانی را بر روی در ودیوار ویا نقوش و گونه های آن روءیت کرد؟ از جمله درمعماری مساجد کشور ایران چرا گنبد را به طور کروی ساخته اند؟ و چرا همه سطح ها بناها را نقش گل و بوته های انتزاعی وغیر حقیقی و واقعی پوشانده میباشد؟ دراین نوشتهی علمی همت گردیده به طرز اسنادی و مشاهده بدون واسطه مداقه هنر معنوی و تجلی عرفان در معماری مساجد کشورایران آیتم پژوهش قرارگیرد و زیبایی های فراموش گردیده, یاداوری خواهد شد ودر غایت نقش اصلی عرفان در جهت بخشیدن وهدایت هنر وهنرمندان به سوی مقصد الهی شان ذکر خواهد شد.