مدل معماری پارتی ( اشکانیان ) دومی مسجد النبی کوهسنگی مشهد مدل معماری سنتی اهل ایران میباشد. قبیله پارت یک کدام از از اقوام نژاد آریایی اهل ایران میباشد که مملکت آنها آغاز شمال خراسان بوده میباشد. مدل معماری پارتها را به معماری اشکانی هم میشناسند.
مدل معماری پارتی به معماری گفته می گردد، که پس از حمله اسکندر در جمهوری اسلامی ایران معمول گردیده و در عصر اشکانی و ساسانی صدر اسلام و در برخی نقاط حتی بعداز اسلام تا قرن سوم و چهارم هجری ادامه داشته میباشد. که متأسفانه اثرها پاره ای آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد از زمان نخستین معماری پارت ها در کشورایران به مکان مانده میباشد. بعداز حمله اسکندر، یونانی ها عملکرد داشتند که به طوری ذوق وسلیقه و تمدن خویش را بر ایرانیان زور نمایند.
همانگونه که میدانیم، معماری و هنر یونانی به خیال و خاطر نازکی و نظم و تزیین آن در زمان تاریخ معماری اروپا در چند عصر آیتم تبعیت قرار گرفته میباشد، ولی این مختصات کمکی به تنوع نمیکرد و در غایت، از فرمولهای به دست آمده، عدول نمی کرده و به همین ادله وضعیت رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد تکرار را در پلان و صورت بناهای یونانی میبینیم.
پروفسور امیه ،خاورشناس بلندمرتبه فرانسوی گفته بود که به عده ای که دوستدار هنر میباشند ، سفارش میکنیم نخستین به یونان بروند و سپس به کشورایران، زیرا در جمهوری اسلامی ایران تنوع در بناها حتیدر یک عصر تاریخی به نیکی مشاهده میشود. بر عکس آنچه که در یونان به طور تکرار به شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد چشم می خورد.
مدل معماری پارتی ( اشکانیان ) دومی مسجد النبی کوهسنگی مشهد مدل معماری سنتی اهل ایران میباشد. قبیله پارت یک کدام از از اقوام نژاد آریایی اهل ایران میباشد که مملکت آنها آغاز شمال خراسان بوده میباشد. مدل معماری پارتها را به معماری اشکانی هم میشناسند.
مدل معماری پارتی به معماری گفته می گردد، که پس از حمله اسکندر در جمهوری اسلامی ایران معمول گردیده و در عصر اشکانی و ساسانی صدر اسلام و در برخی نقاط حتی بعداز اسلام تا قرن سوم و چهارم هجری ادامه داشته میباشد. که متأسفانه اثرها پاره ای آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد از زمان نخستین معماری پارت ها در کشورایران به مکان مانده میباشد. بعداز حمله اسکندر، یونانی ها عملکرد داشتند که به طوری ذوق وسلیقه و تمدن خویش را بر ایرانیان زور نمایند.
همانگونه که میدانیم، معماری و هنر یونانی به خیال و خاطر نازکی و نظم و تزیین آن در زمان تاریخ معماری اروپا در چند عصر آیتم تبعیت قرار گرفته میباشد، ولی این مختصات کمکی به تنوع نمیکرد و در غایت، از فرمولهای به دست آمده، عدول نمی کرده و به همین ادله وضعیت رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد تکرار را در پلان و صورت بناهای یونانی میبینیم.
پروفسور امیه ،خاورشناس بلندمرتبه فرانسوی گفته بود که به عده ای که دوستدار هنر میباشند ، سفارش میکنیم نخستین به یونان بروند و سپس به کشورایران، زیرا در جمهوری اسلامی ایران تنوع در بناها حتیدر یک عصر تاریخی به نیکی مشاهده میشود. بر عکس آنچه که در یونان به طور تکرار به شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد چشم می خورد.