loading...

مرجع مسجد النبی کوهسنگی مشهد

بازدید : 19
يکشنبه 17 دی 1402 زمان : 11:20

امام رضا(ع) در فرمایشات خود به مسأله تربیت و انتظار مسجد النبی کوهسنگی مشهد اشاره کرده و گاهی انتظار فرج را برترین فضیلت دانسته اند؛ لذا تربیت نسلی درانتظار، مداقه ویژه دارااست که لازم می‌باشد خانواده و جامعه، همگام در راه و روش تحقق این مهم بکوشند. در تربیت نسل معطل، تربیت بایستی دینی باشد؛ یعنی مشتمل بر همه بعدها تربیتی در یک بستر فقاهتی خواهد شد.پی بردن شاخصه ها و ویژگی های نسل در انتظار، قادر است قضیه ای برای تربیت نسلی درانتظار باشد.


مقدمه
هیچ انقلاب و نهضتی، بدون مقدمه و مورد سازی به توفیق نخواهد رسید. انقلاب جهانی امام مهدی عجل الله والا فرجه الشریف نیز از این قانون مستثنا نیست. از‌آن‌جا‌که انقلاب جهانی حضرت مهدی عجل الله تبارک فرجه الشریف مهم ترین و عمیق ترین انقلاب جهانی است، یکی از موردها زمینه ساز برای این نهضت گسترده، تربیت نسل معطل آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد می باشد.

مهدی باوری و مهدی یاوری، دو شاخصه اصلی نسلی است که بایستی زمینه ساز حکومت مهدوی باشند. این دو شاخصه در شاکله نسلی تازه که با سهمگین ترین توفان های بنیان برانداز دین و آیین داری رو به رویند، تنها با تربیت دینی اصولی، و همدم بینش و اندیشه شکل میگیرد.

سؤال اساسی، این است که امروز چه کسانی مسؤلیت تربیت نسلی چشم به راه را برعهده دارا هستند؟ آیا خانواده به تنهایی می‌تواند نسلی در انتظار تربیت کند؟ جامعه، چقدر و چه طور در تربیت نسل رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد معطل نقش داراست؟ آیا شاخصه هایی وجود دارد که بتوان بر مبنای آن به تربیت نسل چشم به راه پرداخت؟

آنچه بیان شد، پرسش هایی می باشد که این نوشتار درصدد پاسخ گویی به آن است. سعی بر این هست که بعداز ذکر مقدماتی از مفاهیم یاد دادن و تربیت و انتظار، به کمی از ساز و کارهای تربیت شرعی با دقت به آموزه های رضوی اشاره شود؛ تا بتواند در تربیت نسل درانتظار، راهگشا باشد.

یاددادن و تربیت
وقتی صحبت از تربیت هست، سه واژه و کلمه تربیت، یاددادن و کردار، ارتباطی نزدیک و گاهی هم مضمون‌ پیدا می کنند؛ لذا به بررسی نقاط اشتراک و افتراق این سه کلمه و واژه می پردازیم. آموختن، مصدر باب تفعیل می باشد که از ماده (ع ـ ل ـ م) مشتق شده است و در لغت به معنای تعلیم میباشد. راغب اصفهانی می گوید:

تعلیم به اموری اختصاص داراست که با تکرار و فراوانی یاور باشد، به طوری که از آن، اثری در ذهن متعلم به وجود آید. بعضی در بیان آن گفته اند: تعلیم آگاه کردن نفس برای تصور معانی می‌باشد و تعلم آگاه شدن نفس بر آن می باشد. (راغب اصفهانی، 1332، ماده علم؛ زبیدی، 1414ق، ماده علم)

از تربیت نیز تعاریف متعددی ارائه شده که این تفاوت ها ناشی از اختلاف راجع به ریشه این واژه و کلمه می باشد. برخی آن را مشتق از «رب» می دانند و تربیت را مناسب با آن تعریف می کنند. فیومی در المصباح المنیر خاطر آرم کرده که در صورتی‌که کلمه و واژه «رب» به غیر عاقل مضاف خواهد شد، به مفهوم صاحب و مالک می باشد؛ اما در شرایطی که شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد به عاقل مضاف گردد، به معنای سید می باشد.

امام رضا(ع) در فرمایشات خود به مسأله تربیت و انتظار مسجد النبی کوهسنگی مشهد اشاره کرده و گاهی انتظار فرج را برترین فضیلت دانسته اند؛ لذا تربیت نسلی درانتظار، مداقه ویژه دارااست که لازم می‌باشد خانواده و جامعه، همگام در راه و روش تحقق این مهم بکوشند. در تربیت نسل معطل، تربیت بایستی دینی باشد؛ یعنی مشتمل بر همه بعدها تربیتی در یک بستر فقاهتی خواهد شد.پی بردن شاخصه ها و ویژگی های نسل در انتظار، قادر است قضیه ای برای تربیت نسلی درانتظار باشد.


مقدمه
هیچ انقلاب و نهضتی، بدون مقدمه و مورد سازی به توفیق نخواهد رسید. انقلاب جهانی امام مهدی عجل الله والا فرجه الشریف نیز از این قانون مستثنا نیست. از‌آن‌جا‌که انقلاب جهانی حضرت مهدی عجل الله تبارک فرجه الشریف مهم ترین و عمیق ترین انقلاب جهانی است، یکی از موردها زمینه ساز برای این نهضت گسترده، تربیت نسل معطل آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد می باشد.

مهدی باوری و مهدی یاوری، دو شاخصه اصلی نسلی است که بایستی زمینه ساز حکومت مهدوی باشند. این دو شاخصه در شاکله نسلی تازه که با سهمگین ترین توفان های بنیان برانداز دین و آیین داری رو به رویند، تنها با تربیت دینی اصولی، و همدم بینش و اندیشه شکل میگیرد.

سؤال اساسی، این است که امروز چه کسانی مسؤلیت تربیت نسلی چشم به راه را برعهده دارا هستند؟ آیا خانواده به تنهایی می‌تواند نسلی در انتظار تربیت کند؟ جامعه، چقدر و چه طور در تربیت نسل رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد معطل نقش داراست؟ آیا شاخصه هایی وجود دارد که بتوان بر مبنای آن به تربیت نسل چشم به راه پرداخت؟

آنچه بیان شد، پرسش هایی می باشد که این نوشتار درصدد پاسخ گویی به آن است. سعی بر این هست که بعداز ذکر مقدماتی از مفاهیم یاد دادن و تربیت و انتظار، به کمی از ساز و کارهای تربیت شرعی با دقت به آموزه های رضوی اشاره شود؛ تا بتواند در تربیت نسل درانتظار، راهگشا باشد.

یاددادن و تربیت
وقتی صحبت از تربیت هست، سه واژه و کلمه تربیت، یاددادن و کردار، ارتباطی نزدیک و گاهی هم مضمون‌ پیدا می کنند؛ لذا به بررسی نقاط اشتراک و افتراق این سه کلمه و واژه می پردازیم. آموختن، مصدر باب تفعیل می باشد که از ماده (ع ـ ل ـ م) مشتق شده است و در لغت به معنای تعلیم میباشد. راغب اصفهانی می گوید:

تعلیم به اموری اختصاص داراست که با تکرار و فراوانی یاور باشد، به طوری که از آن، اثری در ذهن متعلم به وجود آید. بعضی در بیان آن گفته اند: تعلیم آگاه کردن نفس برای تصور معانی می‌باشد و تعلم آگاه شدن نفس بر آن می باشد. (راغب اصفهانی، 1332، ماده علم؛ زبیدی، 1414ق، ماده علم)

از تربیت نیز تعاریف متعددی ارائه شده که این تفاوت ها ناشی از اختلاف راجع به ریشه این واژه و کلمه می باشد. برخی آن را مشتق از «رب» می دانند و تربیت را مناسب با آن تعریف می کنند. فیومی در المصباح المنیر خاطر آرم کرده که در صورتی‌که کلمه و واژه «رب» به غیر عاقل مضاف خواهد شد، به مفهوم صاحب و مالک می باشد؛ اما در شرایطی که شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد به عاقل مضاف گردد، به معنای سید می باشد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 166
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 10
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 50
  • بازدید ماه : 362
  • بازدید سال : 910
  • بازدید کلی : 1719
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه