loading...

مرجع مسجد النبی کوهسنگی مشهد

بازدید : 20
دوشنبه 7 خرداد 1403 زمان : 11:21

یکی شایسته ترین فضاها برای اکران هنرهای سنتی مسجد النبی کوهسنگی مشهد بوسیله گردآوری عموم بناهای آرامگاهی وابسته به شخصیت های مذهبی می‌باشند، خلاف مساجد على الخصوص مساجد جامع که پیوسته آیتم دقت حکومتها و سیاست گذاران اجتماعی بوده و پیرایش، نوسازی و اجرای مراسم آیینی در آن‌ها بوسیله حکومت و یا این که با بررسی حکومت شکل می پذیرفته، آرامگاه در کشور‌ایران مکانی مقدسی برای تمامی عموم بوده میباشد و همین فرمان موجب شده تا شایسته ترین خلاقیتهای خویش را در چنین اماکن به اکران بگذارند.

شاید بتوان بازتابی از تمدن عامه و سنن سابق آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد را در آیینه کاریها، گچبری و مقرنس کاری ها، نقاشیهای و دیواری و بقیه تزیینات داخلی و فرنگی چنین بناها عموم حوزه‌ مشاهده نمود.

نگارگری دیواری در معماری اسلامی اهل ایران نگارگری فقهی در زمانه نخستین اسلام به اندازه ای که در دین بودایی، مسیحی و مانوی رایج بوده، وجود نداشته از آنجایی که بناهای آرامگاه های کشور‌ایران با عقاید فقاهتی و مذهبی در ارتباطند و دیدگاههای مذهبی نیز با نگارگری آن هم از نوع صورتگری چندان موافق وجود ندارد لذا در منابع تاریخی از نگارگری های پیکردار بر روی دیوار آرامگاه ها مطلبی آورده نشده میباشد.

همچون مساجد که هیچگاه به تصویر جانداری تروتمیز نگردیده بود و همواره از تزیینات تجریدی مانند خوشنویسی و نقوش هندسی در آنان به کار گیری آرامگاه ها نیز در سده های اولیه اسلام از تصاویر موجودات زنده عاری بودند.

از سابق ترین بناهای آرامگاه در جمهوری اسلامی ایران که نمای داخلی اش، بر روی اندود گچ، نقش و نگار دارااست، آرامگاه پر اسم و رسم ارسلان جاذب در حیطه سنگ بست خراسان میباشد که مرتبط با روزگار غزنوی می باشد. در بخشهای اندکی از نمای داخلی که هنوز تندرست مانده نقوش گیاهی و دکوری با رنگ پر‌نور بر روی گچ ایفا گردیده‌است.

نگاره های دیواری کاخ لشکری بازار در غزنه رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد بنا شده در سرزمین افغانستان کنونی نیز از سایر اثرها عصر غزنوی میباشد. نقاشیهای نمای داخلی ساختمان بلند های خرقان بنا شده در مسیر دربین قزوین و همدان نیز از مثال های زمان سلجوقی می باشد.نقوش تجریدی، تمثیلی، گیاهی و بعضی حیوان‌ها نمادین در روزگار پس از سلجوقی ادامه یافت که از مثال های آن میتوان، گنبد رکنیه در یزد گنبد سلطانیه در زنجان و گنبد خواجه ربیع در مشهد را اسم موفقیت.

ذیل تأثیر دست اندرکاران گوناگونی این نقوش با سپری شد مجال و در کمی از آرامگاه های کشور‌ایران متحول گردیده و تصویر بشر که همپا با موضوعات روایی بود بدانها روش یافت.

پیرو براندازی حکومت عباسیان به وسیله هولاکوخان مغول، جامعه کشور ایران از طاقت فرسا گیری های مذهبی حکومت مرکزی بغداد رهایی یافت و نوعی آزادی مذهبی در جامعه اشاعه یافت، نقاشی نیز در‌این عصر تحت عنوان یک هنر دکوری، درباری و یک هنر بهتر بیش تر از قبلی گزینه دقت قرار گرفت. پیشرفت هنرهای تصویری شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد پیکردار نظیر کتاب آرایی و نقاشی در زمانه ایلخانی پیشگفتار ای بود بر اشاعه نقاشی بر روی دیوارهای آرامگاه های کشور ایران.

یکی شایسته ترین فضاها برای اکران هنرهای سنتی مسجد النبی کوهسنگی مشهد بوسیله گردآوری عموم بناهای آرامگاهی وابسته به شخصیت های مذهبی می‌باشند، خلاف مساجد على الخصوص مساجد جامع که پیوسته آیتم دقت حکومتها و سیاست گذاران اجتماعی بوده و پیرایش، نوسازی و اجرای مراسم آیینی در آن‌ها بوسیله حکومت و یا این که با بررسی حکومت شکل می پذیرفته، آرامگاه در کشور‌ایران مکانی مقدسی برای تمامی عموم بوده میباشد و همین فرمان موجب شده تا شایسته ترین خلاقیتهای خویش را در چنین اماکن به اکران بگذارند.

شاید بتوان بازتابی از تمدن عامه و سنن سابق آدرس مسجد النبی کوهسنگی مشهد را در آیینه کاریها، گچبری و مقرنس کاری ها، نقاشیهای و دیواری و بقیه تزیینات داخلی و فرنگی چنین بناها عموم حوزه‌ مشاهده نمود.

نگارگری دیواری در معماری اسلامی اهل ایران نگارگری فقهی در زمانه نخستین اسلام به اندازه ای که در دین بودایی، مسیحی و مانوی رایج بوده، وجود نداشته از آنجایی که بناهای آرامگاه های کشور‌ایران با عقاید فقاهتی و مذهبی در ارتباطند و دیدگاههای مذهبی نیز با نگارگری آن هم از نوع صورتگری چندان موافق وجود ندارد لذا در منابع تاریخی از نگارگری های پیکردار بر روی دیوار آرامگاه ها مطلبی آورده نشده میباشد.

همچون مساجد که هیچگاه به تصویر جانداری تروتمیز نگردیده بود و همواره از تزیینات تجریدی مانند خوشنویسی و نقوش هندسی در آنان به کار گیری آرامگاه ها نیز در سده های اولیه اسلام از تصاویر موجودات زنده عاری بودند.

از سابق ترین بناهای آرامگاه در جمهوری اسلامی ایران که نمای داخلی اش، بر روی اندود گچ، نقش و نگار دارااست، آرامگاه پر اسم و رسم ارسلان جاذب در حیطه سنگ بست خراسان میباشد که مرتبط با روزگار غزنوی می باشد. در بخشهای اندکی از نمای داخلی که هنوز تندرست مانده نقوش گیاهی و دکوری با رنگ پر‌نور بر روی گچ ایفا گردیده‌است.

نگاره های دیواری کاخ لشکری بازار در غزنه رزرو مسجد النبی کوهسنگی مشهد بنا شده در سرزمین افغانستان کنونی نیز از سایر اثرها عصر غزنوی میباشد. نقاشیهای نمای داخلی ساختمان بلند های خرقان بنا شده در مسیر دربین قزوین و همدان نیز از مثال های زمان سلجوقی می باشد.نقوش تجریدی، تمثیلی، گیاهی و بعضی حیوان‌ها نمادین در روزگار پس از سلجوقی ادامه یافت که از مثال های آن میتوان، گنبد رکنیه در یزد گنبد سلطانیه در زنجان و گنبد خواجه ربیع در مشهد را اسم موفقیت.

ذیل تأثیر دست اندرکاران گوناگونی این نقوش با سپری شد مجال و در کمی از آرامگاه های کشور‌ایران متحول گردیده و تصویر بشر که همپا با موضوعات روایی بود بدانها روش یافت.

پیرو براندازی حکومت عباسیان به وسیله هولاکوخان مغول، جامعه کشور ایران از طاقت فرسا گیری های مذهبی حکومت مرکزی بغداد رهایی یافت و نوعی آزادی مذهبی در جامعه اشاعه یافت، نقاشی نیز در‌این عصر تحت عنوان یک هنر دکوری، درباری و یک هنر بهتر بیش تر از قبلی گزینه دقت قرار گرفت. پیشرفت هنرهای تصویری شماره تلفن مسجد النبی کوهسنگی مشهد پیکردار نظیر کتاب آرایی و نقاشی در زمانه ایلخانی پیشگفتار ای بود بر اشاعه نقاشی بر روی دیوارهای آرامگاه های کشور ایران.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 196
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 35
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 30
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 67
  • بازدید ماه : 67
  • بازدید سال : 1394
  • بازدید کلی : 2203
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه